Tesla anpassar Model 3 för Kinamarknaden

Tesla har börjat leverera sin nyaste bil, Model 3, på den kinesiska marknaden. Genom företagets första leverans av Model 3 i Kina har ett viktigt mål nåtts. Den senaste tidens tullar i handelskriget mellan USA och Kina har slagit hårt mot Tesla. Bolaget har anpassat sig och tagit fram en billigare version av Model 3 för den kinesiska marknaden för att tullarna inte ska slå så hårt mot efterfrågan.

Leveransen till Kina är viktig för Tesla även ur ett annat perspektiv. Bolaget lyckades nämligen leverera bilarna en halv månad innan planerat leveransdatum. Det är ovanliga nyheter från ett bolag som länge plågats av produktionsproblem och sena leveranser.

Bilmarknaden i Kina

Den kinesiska bilmarknaden är inte utan utmaningar. I juli 2018 höjde Kina importtullarna på amerikanska bilar till 40 procent. Sedan dess har spänningarna lättat något och landet beslutade att tillfälligt ta bort den extra tullen på 25 procent. Det är en lättnad för biltillverkarna, även om utgången av handelskriget ännu är oklar.

Kina är världens största marknad för bilar. Efterfrågan ser dock ut att ha toppat. Under 2018 minskade försäljningen av nya bilar för första gången på över två decennier. Tesla kan även förvänta sig tilltagande konkurrens från Audi, Mercedes Benz och Jaguar på den kinesiska marknaden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *